czwartek, 31 maja 2012

Puszyste ciasto drożdżowe


Trochę zaniedbuję ostatnio bloga, nadal piekę ale jakoś nie mam weny do pisania. Znalazłam fajne ciasto na blogu Moje wypieki. Tak zachwalane w komentarzach, że musiałam zrobić. Niby składniki takie same jak przy chałce, może proporcje troszkę inne, ale wychodzi zupełnie inna masa. Tak jak w tytule jest bardzo puszyste, najlepsze jeszcze ciepłe. Pięknie pachnie, mięciutkie, delikatne. Na drugi dzień też dobre, może troszkę suchsze niż poprzedniego dnia, ale nadal tak samo pyszne. Polecam !
Przepis zacytuje z w/w bloga.


Składniki:
300 g mąki pszennej,
1,5 łyżeczki drożdży suchych (6 g) lub 12 g drożdży świeżych,
pół szklanki letniego mleka (125 ml),
1 jajko,
50 g roztopionego masła,
45 g cukru,
1/4 łyżeczki soli,

Ponadto:
1 jajko, do posmarowania (ja zostawiłam sobie troszkę jajka z masy, nie lubię rozbijać całego jaja tylko, żeby posmarować jedno ciasto)

Mąkę wymieszać z suchymi drożdżami (ze świeżymi najpierw zrobić rozczyn), dodać pozostałe składniki i wyrobić, pod koniec dodając roztopiony tłuszcz. Wyrabiać tak długo, aż ciasto będzie gładkie i elastyczne. Przełożyć do miski, przykryć ręczniczkiem lnianym, pozostawić do podwojenia objętości (około 90 minut).

Po tym czasie ciasto lekko wyrobić, wyłożyć do głębokiej keksówki o wymiarach 13 x 27 cm (u mnie keksówka 11x 24 cm i nie powiedziałabym, że była za mała).  (lub dwóch mniejszych). Forma powinna być uprzednio wysmarowana masłem i wysypana bułką tartą.  Ciasto przykryć, odstawić w ciepłe miejsce do napuszenia, na 30 - 40 minut. Przed włożeniem do piekarnika posmarować roztrzepanym jajkiem i posypać kruszonką.

Kruszonka:

50 g masła, miękkiego
10 płaskich łyżek mąki
4 łyżki cukru

8 g opakowanie cukru waniliowego


Smacznego !!!

1 komentarz:

ANNA pisze...

Cudownie Ci wyrosło!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...